عقد قرارداد ساخت ۴۰۰ کلاس به همت خیران خراسان رضوی 
کد خبر: 4147740
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۴
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خبر داد:

عقد قرارداد ساخت ۴۰۰ کلاس به همت خیران خراسان رضوی 

سیدامیر شوشتری با بیان اینکه با کمک خیران، تفاهم‌نامه و قرارداد ساخت حدود ۴۰۰ کلاس در خراسان رضوی انجام شده است، گفت: در خصوص مدرسه‌سازی از مردم جامعه و خیران، توقع داریم که آموزش و پرورش را یاری کنند که البته می‌توان به جذب مبلغ بالایی برای مدرسه‌سازی در حاشیه شهر مشهد در همایش خیران اشاره کرد.

 سید امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی سیدامیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان با بیان اینکه اداره آموزش و پرورش استان با حدود یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز و حدود 100 هزار فرهنگی، جزء گسترده‌ترین، اداره‌های آموزش و پرورش کشور است که این گستردگی همکاران و دانش‌آموزان اقتضائات خاصی را می‌طلبد، گفت: ویژگی‌های خاص استان، همچون مرزی و تلفیقی بودن بعضی از مناطق و حضور گسترده مهاجران خارجی باعث منحصر به فرد شدن مسائل آموزش و پرورش این استان می‌شود.

وی در خصوص کمبود کلاس‌های مدارس خراسان رضوی بیان کرد: از سال گذشته ساخت تعدادی کلاس برای مداس سطح استان آغاز شده است که امیدواریم تا مهرماه ۱۴۰۲ به پایان برسد، البته ساخت و ساز مدارس به عهده سازمان نوسازی‌، توسعه و تجهیز و خیران است که آموزش و پرورش در این مسئله هیچ مسئولیتی ندارد، اما علاوه بر این اعتبارات ملی باید خودمان هم تلاشی داشته‌ باشیم تا طی سه تا چهار سال آینده، مشکل کمبود کلاس را جبران کنیم. در سال گذشته نیز برای تحویل ۲۰۰۰ کلاس برنامه‌ریزی صورت گرفت، اما موفق شدیم حدود ۱۱۰۰ کلاس را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم.

شوشتری در خصوص تأثیر امتحانات نهایی بر کنکور افزود: تأثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی و امتحانات نهایی دانش‌آموزان در کنکور، باعث شده است که هرکدام از امتحانات نهایی مانند یک کنکور کوچک شود، زیرا از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین این امر سبب شده است که بسیاری از دانش‌آموزانی که در گذشته فارغ‌التحصیل شده‌اند، مجدد رجوع کنند که این موضوع، باعث گستردگی و توسعه‌ ناظران فرهنگی و حوزه‌های امتحانی شده است و با توجه به این شرایط محدودیت‌ها افزایش یافته و ضرورت دارد که از سؤالات و امتحانات به بهترین نحو محافظت شده و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی همکاری بیشتری داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: بعضی از رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی برای ناموفق جلوه دادن برگزاری امتحانات نهایی، اقداماتی انجام می‌دهند، زیرا فضای مجازی می‌تواند گسترده‌ترین تولید محتوا را داشته باشد که هوشمندی رسانه‌ها در این امر بسیار مهم است که با توجه به الکترونیکی بودن سؤالات و ارسال رمز آنها، طی ۱۰ دقیقه قبل از امتحان، امنیت امتحانات نهایی بسیار افزایش یافته است.

وی در خصوص تقلب در امتحانات نهایی بیان کرد: بعضی از رسانه‌ها در فضای مجازی، ساعاتی قبل از امتحان، برگه‌ای از سؤالات را بارگذاری می‌کنند یا لینکی را برای فروش آنها قرار می‌دهند که با سؤالات امتحان نهایی تطابق ندارد و متأسفانه بعضی از دانش‌آموزان به آنها اعتماد می‌کنند، هرچند بعد از برگزاری امتحان نهایی، برگه‌ای که در سایت بارگذاری شده را ویرایش کرده و سایت خود را مورد اطمینان نشان می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص تصحیح امتحانات نهایی تصریح کرد: مصححان در سراسر ایران، به‌صورت الکترونیکی ممکن است برگه امتحان دانش‌آموزانی را تصحیح کنند که در استان دیگری مشغول به تحصیل هستند که به این صورت مصححان هیچ‌گونه مشارکتی در انتخاب برگه ندارند، همچنین مصحح دوم هم، اطلاعی از مصحح اول ندارد و تصحیح را به‌صورت مستقل انجام می‌دهد و این امر سبب شده است که در تصحیح امتحانات نهایی امنیت بالایی برقرار باشد.

گزینش ۹۰۰۰ معلم برای مهرماه ۱۴۰۲ 

شوشتری در مورد اقدامات تابستانه اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بسیاری از مدارس در حال آماده‌سازی برای اسکان زائران علی ابن موسی‌الرضا(ع) هستند، همچنین روند ثبت‌نام و سنجش نوآموزان، ساماندهی نیروی انسانی، نقل و انتقالات، آزمون ماده ۲۸ و جذب ۹۰۰۰ نفر از ۲۸۰۰۰ نفر برای ورود به عرصه معلمی از جمله این اقدامات است. برای گزینش این ۹۰۰۰ نفر اقدامات بسیاری باید در تابستان صورت گیرد که نیروی کافی و سازوکار مناسب برای آن وجود ندارد و انجام آن در تابستان بسیار طاقت‌فرسا خواهد بود. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: علاوه بر موارد مذکور، برگزاری مسابقات ورزشی، تشکیل پایگاه‌های اوقات فراغت، برنامه‌های بازماندگان از تحصیل، رتبه‌بندی معلمان و انتقال مهدکودک‌های بهزیستی به آموزش و پرورش جزء برنامه‌های مهم آموزش و پرورش در تابستان است و خوشبختانه تاکنون ۱۵۰۰ مهدکودک از بهزیستی به آموزش و پرورش منتقل شده‌ است.

شوشتری اظهار کرد: فرهنگیان با نجابت بسیاری در شغل خود به بهترین نحو فعالیت می‌کنند، اما کمبودهای آموزش و پرورش بسیار است، در صورتی که کل پاداش بازنشستگان سال ۱۴۰۱ پرداخت نشده است.  علاوه بر اینکه در بعضی مواقع حدود سه تا چهار ماه حقوق و مزایای فرهنگیان به تأخیر می‌افتد، متأسفانه گاهی شاهد این موضوع هستیم که دو تا سه سال بدهی‌های آنها پرداخت نمی‌شود، برای نمونه در تابستان گذشته، معلمان برای رفع عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان در دوران کرونا، به مدرسه آمدند و تدریس را شروع کردند، اما هنوز حقوق و مزایایی دریافت نکرده‌اند.

کلاس درس

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در خصوص مدرسه‌سازی از مردم جامعه و خیران، توقع داریم که در این امر مهم آموزش و پرورش را یاری کنند، گفت: البته بزرگترین اقدام خیران را در مشهد در همین ایام اخیر برای مدرسه‌سازی داشته‌ایم و فرماندار مشهد همت بزرگی کرد و کمک بسیاری به سمت آموزش و پرورش شد و جذب مبلغ بالایی از کمک خیران در چندین همایش، برای مدرسه‌سازی در حاشیه شهر مشهد از آن جمله است، همچنین با کمک خیران، تفاهم‌نامه و قرارداد ساخت حدود ۴۰۰ کلاس در خراسان رضوی، صورت گرفته است.

شوشتری بیان کرد: در خصوص آموزش و پرورش اقدامات بسیار بزرگی در دولت رقم خورده است، به‌طوری‌که در سال گذشته، با تمام کمبودها، بیش از ۵۰ میلیارد تومان، تجهیزات برای هنرستان‌ها خریداری شد که این رقم در سال ۱۴۰۰، چهار میلیارد تومان بوده است و با توجه به این آمار مشخص است که هنرستان‌های خراسان رضوی از دیرباز از  کمبود تجهیزات رنج می‌برده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: هنرستان‌ها ابعادی دارند که در عدالت اجتماعی باید به تمام آنها اهمیت داده شود. یک مورد از آنها در خصوص عدالت آموزش و فراگیری در مناطقی است که مردم کم‌برخوردار در آنجا تحصیل می‌کنند، دیگری در خصوص هنرستان‌های شبانه‌روزی در روستاها و مناطق کم‌برخوردار بوده، مورد دیگر نیز در خصوص حرفه‌آموزی دانش‌آموزان است که در سند تحول بنیادی بسیار مؤثر است. در توسعه متوازن رشته‌های هنرستان رتبه اول یا دوم را در سطح کشور دارا هستیم و بیش از ۴۳ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم خراسان رضوی در رشته‌های فنی مشغول به تحصیل هستند.

تهیه بیش از ۲۵ میلیارد تومان تجهیزات ورزشی

وی با بیان اینکه بعد از دوران کرونا و رکود فعالیت جسمی دانش‌آموزان و عدم تحرک آنها، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۵ میلیارد تومان، تجهیزات ورزشی خریداری و در مدارس دولتی استان توزیع شد، اظهار کرد: تهیه بسته‌های ورزشی با استاندارد مناسب برای مدارس دولتی سطح استان، برای اولین‌بار در سال ۱۴۰۱ رخ داده و این بسته شامل توپ، طناب، تور، راکت، تنیس، دروازه و ... بوده که برای ۷۵۰۰ مدرسه ارسال شده است و در واقع سرانه آموزشی و اعتباری که در سال گذشته در خصوص مدارس شبانه‌روزی سطح استان صورت گرفت، در طول انقلاب بسیار بی‌نظیر بوده‌ است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: همچنین رتبه‌بندی همکاران فرهنگی بعد از ۱۱ سال که در دولت‌های متفاوت قرار بود اجرا شود، در سال گذشته رقم خورد و عملیاتی شد، علی‌الحساب مبلغی نیز پرداخت شد و تمامی احکام در سال ۱۴۰۲ صادر شد.

تجهیزات ورزشی

تحصیل ۱۲ درصد دانش‌آموزان استان در مدارس غیردولتی

شوشتری اظهار کرد: به‌طور متوسط ۱۲ درصد دانش‌آموزان استان و ۲۰ درصد دانش‌آموزان مشهدی در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند، همچنین مدارس غیردولتی وجود دارند که در مناطق کم‌برخوردار واقع شده‌اند و استقبال زیادی از آنها نمی‌شود. مدارس بسیار خوبی نیز در حوزه غیر دولتی وجود دارد که در بهبود آموزش و پرورش مؤثر هستند و در واقع به علت وابسته بودن به نهادهای خاص، کیفیت خود را به‌خوبی حفظ می‌کنند. 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: مدارس غیردولتی، متفاوت هستند، برخی از این مدارس از استاندارد مدارس دولتی بسیار پایین‌تر هستند، اما برخی از آنها، برنامه و هدف بهتری نسبت به استاندارد مدارس دولتی دارند و نظر کارشناسی مدارس غیردولتی در امتیازات و حتی تعطیلی موقت مدارس، بسیار تأثیرگذار است.

شوشتری گفت: مدارس غیردولتی، شورای نظارتی دارند که جمعی از نمایندگان خود و جمعی از نمایندگان آموزش و پرورش را شامل می‌شود. گستردگی این مدارس و آموزشگاه‌های غیردولتی می‌طلبد که تعداد بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش در این شورا حضور داشته باشند که این امر هنوز تحقق نیافته است.

وی تصریح کرد: امروز که آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه است، معلمان متعهد به سمت فعالیت در مدارس غیردولتی نمی‌روند و سهمیه اندکی از فرهنگیان به مدارس غیردولتی مراجعه می‌کنند. مدارسی همچون سمپاد، شاهد و نمونه دولتی‌ از مدارس دولتی هستند که برخی از مدارس غیردولتی به کیفیت آنها غبطه می‌خورند، همچنین به علت تحقق عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی، یکی از سیاست‌های قطعی آموزش و پرورش این است که همکاران فرهنگی که در مدارس خاص مشغول هستند، باید نیمی از تدریس خود را در مناطق محروم سپری کنند.

شوشتری اظهار کرد: در نواحی یک، پنج و منطقه شهری تبادکان، بیش از ۹۰ درصد مدارس در تمامی مقاطع دونوبته هستند و در ناحیه پنج این آمار به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد.

کمبود ۳۰ هزار معلم در  خراسان رضوی

شوشتری ادامه داد: امسال، ۱۲۰۰۰ معلم بازنشسته می‌شوند و با توجه به گزینش ۹۰۰۰ معلم در تابستان، اما باز هم کمبود معلم در استان وجود دارد که البته سال گذشته توانستیم با استفاده از ظرفیت حق‌التدریس بازنشستگان و همکاران شاغل بسیاری از کمبودهای این حوزه را به حداقل برسانیم.

وی افزود: در سال گذشته از ظرفیت کارورزی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که در سال آخر تحصیل، مشغول تحصیل بودند، استفاده کردیم و آن‌را گسترش دادیم و آنها دانشجو معلم شدند، اما در بعضی مواقع مجبور شدیم که معاونان، مشاوران و یا مدیران را به کلاس درس بفرستیم که این موضوع یکی از صدمات کمبود معلم است و باعث تکدر خاطر می‌شود. با توجه به اینکه تعداد ۳۰ هزار  معلم در استان کمبود داریم، اگر ۵  تا ۶ هزار نفر این تعداد تأمین شود، سال تحصیلی آینده را با آرامش خاطر می‌توانیم آغاز کنیم.

محرم‌سازی مدارس دختران

شوشتری گفت: بعضی از مدارس دخترانه مشهد طرح محرم‌سازی را به‌خوبی انجام داده‌اند و دختران در مدارس می‌توانند بدون حجاب مشغول تحصیل باشند که البته اجرای این طرح هزینه‌های بسیاری دارد، زیرا باید هیچ ساختمانی مشرف به مدرسه نباشد که این ویژگی در مدارس کمی دیده می‌شود و پنجره‌ها و دیوارهای مدارس باید تجهیز‌سازی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص آزمون پرلز اظهار کرد: آموزش و پرورش تلاش می‌کند تا جایگاه خود را در دنیا با توجه به آزمون پرلز، بهبود بخشد و نقص‌های خود را برطرف سازد. تحلیل‌های بسیاری در خصوص این آزمون صورت گرفته که بیانگر این احتمال است که در نتایج این آزمون مسائل سیاسی کشورها هم اهمیت دارد. در زمان وزارت قبلی آموزش و پروش، اعلام شد که باید سازوکاری وجود داشته باشد تا بتوانیم استانداردهای جهانی را برای تحلیل این آزمون‌ها، ارزیابی داخلی انجام دهیم و امروزه محکوم هستیم که تحلیل‌های آنها را مورد توجه قرار دهیم و خود را در روند بهبود، بهتر سازیم، اما درستی یا نادرستی این تحلیل‌ها مشخص نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان گفت: آموزش و پرورش جزئی از جامعه است که از مهم‌ترین اجزا به شمار می‌آید و مسائل فرهنگی در تمام جامعه باید آسیب‌شناسی شود و اقداماتی در خصوص آن صورت پذیرد، همچنین در اداره آموزش و پرورش تیم مجربی برای آسیب‌های اجتماعی و مسائلی اخلاقی حضور دارند و تلفن ۱۵۷۰ برای مشاوره و رفع معضلات وجود دارد و دانش‌آموزان می‌توانند به‌صورت ناشناس با مشاوران مجرب مشکلات خود را مطرح کنند.

عقد قرارداد ساخت ۴۰۰ کلاس به همت خیران خراسان رضوی 

انتهای پیام
captcha